מונחים משפטיים מעולם דיני תעבורה

זמן קריאה: 8 דקות

העולם המשפטי הישראלי מלא בביטויים ומונחים שחלקם קלים להבנה ואחרים נשמעים כמו ג’יבריש או עם שם מפוצץ.
כדי לעשות לך קצת סדר בעולם המונחים המשפטיים בדיני תעבורה, הכנו מדריך קצרצר שיעזור לך להבין קצת יותר טוב את הזירה שאליה אתה נכנס.

  • הכוונה היא להתבטאות ספונטנית (לא מתוכננת) של נאשם, המשקפת תחושת אשם או הכרת אשמה מצדו. בכוחה של ראשית ההודיה להצטרף לראיה בסיסית ולשמש סיוע להרשעתו במקום בו נדרשת תוספת מאותו סוג.
  • בעולם דיני התעבורה נפגוש את ראשית ההודיה לרוב בתגובת הנהג.
  • הרבה נהגים חשבו שאם יודו או “יסתחבקו” עם השוטר הוא יוותר להם. אז חשבו..

 

  • כתב האישום הינו מסמך המגולל עובדות הנטענות על ידי התביעה ומבססות את ביצועה של העבירה בה הינך נאשם.
  • במידה וביקשת להישפט על דו”ח, לא יוגש כתב אישום חדש, אלא הדו”ח מומר לכתב אישום.
  • בכתב האישום יצויין באיזה בית משפט יידון התיק, מי התובע בתיק (משטרה או פרקליטות), וכן פרטי הנאשם.
  • בכתב האישום ניתן למצוא גם את סעיפי החוק בהם הינך מואשם וכן את רשימת עדי התביעה, במידה וישנם.
  • סעיפי החוק המצויינים בכתב האישום יעזרו לך להבין מהם העונשים שאפשר להטיל עליך במידה ותורשע.

סעיף 64ב לפקודת התעבורה:
1 – מי שצורך משקה אלכוהולי בזמן נהיגתו או בעת שהוא ממונה על האוטו.
2 – מי שבגוף שלו קיים סם אשר מוגדר כמסוכן.
3 – מי שבגוף שלו קיימת רמה אלכוהולית גבוהה מהקבוע בחוק ( 240 מיקרוגקם במדד ינשוף).

“אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש”
רוב עבירות התעבורה במדינת ישראל הינן עבירות של “אחריות קפידה” – הכוונה היא שאם נתפסת עובר את אחת מהעבירות המוגדרות כך (דיבור בסלולרי לדוג’) לבית המשפט יש את הסמכות להרשיע אותך בביצוע העבירה, גם אם לא התכוונת לעשות אותה.
הדרך היחידה להימנע מהרשעה בעבירה כזו היא להוכיח שלא פעלת ברשלנות או במחשבה פלילית, וגם עשית כל מה שאפשר בשביל למנוע את העבירה.

כשמו כן הוא – מכשיר אלקטרוני שלתוכו נושפים אוויר. מטרת הבדיקה היא לאתר האם יש באוויר שאתה נושף כמות אלכוהול גבוהה. המכשיר אינו יודע לאמוד את הכמות ורק יודע לומר האם יש או אין אדי אלכוהול.
הבדיקה עצמה אורכת מספר שניות ומבוצעת לרוב בעודך יושב בתוך הרכב.
זוהי האינדיקציה הראשונית עבור השוטר האם הינך נוהג שיכור.
בדיקת הנשיפון, בדומה לבדיקת המאפיינים, אינה חובה וזכותך המלאה לסרב לה. הסירוב לבצע בדיקה בנשיפון לא יכול להוות הודאה באשמה (בניגוד לבדיקת הינשוף).
במידה ולא שתית אלכוהול ובכל זאת אתה מסרב לעבור בדיקת נשיפון, קרוב לוודאי שתתבקש לעבור בדיקת ינשוף, שכן אם לא שתית, מדוע לסרב?

כחלק מהטיפול של משטרת ישראל בעברייני תנועה, רשאי שוטר לזמן נהג אשר עבר עבירה לשימוע שייערך בפני קצין משטרה, ובו יחליט הקצין האם לפסול את הנהג מלהחזיק ברישיון הנהיגה שברשותו לתקופת “צינון”.
השימוע לא ייערך באופן אוטומטי בכל עבירה, אולם ישנה רשימה לא סגורה של עבירות נפוצות בהן כמעט תמיד ייערך שימוע, כגון: נהיגה בשכרות, נהיגה תחת השפעת סם, סירוב לבצע בדיקת שכרות ותאונות דרכים. המכנה המשותף לעבירות ברשימה זו הוא הסבירות הגבוהה שיוגש נגד הנהג שביצע אותן כתב אישום.
בחלק מהעבירות יוכל הקצין גם לערוך שימוע לבעל הרכב בו יחליט הקצין האם לאסור את השימוש ברכב לתקופה מסויימת.

קצין משטרה יוכל לשלול רישיון נהיגה של נהג לתקופות הבאות:
בעבירה מן העבירות המפורטות בתוספת הרביעית לפקודת התעבורה, רשאי הקצין לפסול נהג לתקופה של 30 יום. רשימה חלקית של העבירות לדוגמה: עקיפת רכב בדרך שאינה פנויה, נהיגה בשכרות, אי מתן זכות קדימה, נהיגה ברכב תחת השפעת אלכוהול או סם, עקיפה מסוכנת תוך חציית קו הפרדה רצוף, נסיעה במהירות גבוהה העולה על 30 קמ”ש בדרך עירונית ו-40 קמ”ש בדרך בין-עירונית, נהג חדש המסיע יותר משני נוסעים ללא מלווה, נהג חדש הנוסע ללא מלווה, אי עצירה לפני מפגש עם מסילת רכבת וסיכון הולך רגל במעבר חציה.
עבירה שגרמה לתאונת דרכים שבה נחבל אדם או ניזוק רכוש רשאי הקצין לפסול נהג לתקופה של 60 יום.
בעבירה שגרמה לתאונת דרכים בה נהרג אדם רשאי הקצין לפסול נהג לתקופה של 90 יום.

נכון להיום קיימות למשטרת ישראל שלוש בדיקות לגילוי נהגים שיכורים.
בדיקת המאפיינים.
בדיקת דם.
בדיקה במכשיר ה”ינשוף“.
מכשיר הינשוף, הידוע גם בשם: DRAGER ALCOTEST הינו מכשיר מדעי אשר מודד ריכוז של אלכוהול באוויר נשוף. במילים אחרות, המכשיר בודק באמצעות נשיפה כמה אלכוהול יש באוויר שיוצא מריאותיך.
כיום, ולאחר אין ספור דיונים שהתקיימו בנושא הינשוף, הרף להגשת כתב אישום בעבירה של נהיגה בשכרות הינו מעל 290 מיקרוגרם.
לידע כללי: החוק קובע כי ניתן להגיש כתב אישום כבר מתוצאה של 240 מיקורגרם ומעלה, אולם בית המשפט המחוזי קבע בשנת 2010 כי הרף צריך לעלות ל-290, ומאז לא חל כל שינוי בעניין.

בדומה לפסילה מנהלית, לקצין משטרה יש סמכות להשבית כלי רכב אשר עפ”י החשד בוצעה באמצעותו עבירה, וזאת אם יש לקצין יסוד להניח שיוגש כנגד הנהג כתב אישום. גם כאן אין חובה להשבית את הרכב והקצין רשאי לעשות זאת.
שים לב! הנהג לא חייב להיות בעל הרכב.
במצב בו הנהג אינו בעל הרכב, יוזמן בעל הרכב לשימוע בפני הקצין. במידה ובעל הרכב לא יתייצב רשאי הקצין להשבית את הרכב בהיעדרו.

לקצין סמכות להשבית את הרכב במגוון עבירות, ובחלק מהעבירות בסמכותו אף לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג אשר ביצע את העבירה באמצעות הרכב פסילה מנהלית. את רשימת העבירות המלאה ניתן למצוא בתוספת השביעית לפקודת התעבורה, חלק א’. העבירות הנפוצות הינן: נהג חדש ללא מלווה, נהג חדש המסיע מספר נוסעים גבוה מהמותר, אי עצירה לפני מפגש עם מסילת רכבת, נהיגה בשכרות, נהיגה בפסילה, הסעה בתשלום של מספר נוסעים גבוה מהמותר, עקיפה מסוכנת, הפקרת פצוע לאחר תאונה וכיו”ב.
כשתתייצב לשימוע עליך לשכנע את הקצין מדוע לא להשבית את רכבך. תוכל לציין נסיבות אישיות, חשיבות הרכב לצורכי עבודה או צרכים רפואיים וכן מומלץ, ככל הניתן, להציג מסמכים התומכים בטיעוניך.

זכור! המטרה של החוק היא לעודד את הפיקוח של בעלי הרכבים על רכביהם ולגרום למצב בו הורים ייקחו חלק פעיל במלחמה נגד תאונות הדרכים בכך שיפקחו באופן צמוד על הנעשה ברכבם בשעות הבילוי של ילדיהם. כך, ככל שבעל הרכב והנהג מקורבים זה לזה, הסיכון בהשבתת הרכב יגדל.

לדוגמה: קצין משטרה יתחשב יותר בבעל עסק שנתן את רכב העסק לשימושו של עובד בסוף השבוע ונתפס נוהג בשכרות, מאשר באב שנתן את הרכב לבנו ונתפס באותה עבירה. במידה והנהג הוא גם בעל הרכב, בית המשפט יטה שלא להחזיר את הרכב.

רכבך הושבת ל-30 יום? קח בחשבון שלמעט הנזק שייגרם לך מאי השימוש ברכב (חוסר ניידות, מציאת פתרונות להגעה לעבודה וכיו”ב) תיאלץ גם לשלם עבור אחסון הרכב במגרש המשטרה.
איך מבטלים את החלטת הקצין?
באפשרותך לפנות לבית המשפט לתעבורה במחוז בו נתפסת, ולהגיש בקשה לביטול הודעת איסור השימוש. לבית המשפט סמכות לבטל את החלטת הקצין או לקצר את התקופה עליה הורה, אולם יעשה זאת רק לאחר שישמע את היועץ המשפטי לממשלה או נציגו, וכן אם ראה כי:
הרכב נלקח מבעליו בלי ידיעתו ובלי הסכמתו,
או מי שנהג ברכב פעל בניגוד להוראותיו של בעל הרכב, ובעל הרכב עשה כל שביכולתו כדי למנוע את העברה.

בית המשפט רשאי לבטל את הודעת איסור השימוש, או לקבוע תקופה קצרה יותר לאיסור השימוש, בתנאים או ללא תנאים, אם התקיימו נסיבות אחרות מאלה המצדיקות זאת ולעניין זה רשאי בית המשפט להביא בחשבון, בין השאר, את הזיקה בין בעל הרכב לבין מי שנהג ברכב.

במקרים רבים בוחרים נאשמים שלא לנהל הליך הוכחות מסיבות שונות ומגוונות.
אחת הסיבות העיקריות לכך הינו חוסר הידיעה לגבי העונש שייתן השופט, במידה ותורשע. מכאן, ובשל נסיבות נוספות כגון: עומס על מערכת המשפט, מחסור בכח אדם, משך זמן ניהול הוכחות וכיו”ב, נולד המונח “הסדר טיעון”. הכוונה היא למעין הסכם (לעיתים בעל פה ולעיתים בכתב) בין התביעה להגנה, בין המשטרה ועורך הדין שלך.

כמו בהרבה הסכמים, גם כאן יש לעיתים צד מרוויח וצד מפסיד, אולם לרוב הרצון להגיע להסדר טיעון מגיע דווקא מהנאשמים עצמם. והמילה “הפסד” ניתנת לפירוש בדרכים רבות.
לדוגמה: נהג משאית שקיבל דו”ח על נהיגה במהירות מופרזת ביקש להישפט ולהגיע להסדר טיעון שלא יכלול נקודות, שכן במידה ויקבל נקודה אחת נוספת רשיונו ישלל ל-3 חודשים על ידי משרד הרישוי ופרנסתו תיפגע. הנאשם ביקש להגיע להסדר שיכלול עבירה שאין בצידה נקודות, ובתמורה ביקש לשלם קנס מוגדל פי כמה מהקנס אותו היה אמור לשלם במקור, וכך היה. מנקודת מבטו של הנאשם הוא הרוויח שכן רשיונו לא נשלל ופרנסתו לא נפגעה. מנקודת מבטה של המשטרה גם היא הרוויחה, שכן נגזר על נאשם לשלם קנס מוגדל לאוצר המדינה הגבוה מהקנס המקורי שקיבל.

חשוב לדעת! בית המשפט העליון קבע כי הסדרי טיעון יש לכבד, ומכאן שמרבית הסדרי הטיעון מתקבלים על ידי בית המשפט. ישנם מקרים בהם ההסדר לא לטעמו של השופט ואז תישמע ביקורת מטעמו על ההסדר. יחד עם זאת, במקרים קיצוניים רשאי בית המשפט שלא לכבד הסדר טיעון, ומשכך, בכל דיון בו מוצג הסדר בפני בית המשפט, יוזהר הנאשם בטרם יודה כי בית המשפט איננו מחוייב לכבד הסדרים.

קיבלת הצעה להסדר טיעון? ב-99% מהמקרים זו ההצעה היחידה שתקבל. אם ההצעה אינה מוצאת חן בעיניך, עליך לשקול היטב האם אתה מעוניין לנהל הליך הוכחות על כל המשתמע מכך, או שאולי כדאי לשקול פעם נוספת את קבלת ההסדר.
זכור! בפגישה לגיבוש הסדר, בדיוק כמו בחתימת חוזה, לכל צד האינטרס שלו. אל תצפה מהתובע שיגן על האינטרס שלך, כפי שאתה אינך מגן על שלו.

אם נמסר לך זימון לבית המשפט בשל עבירת תעבורה שאתה מואשם בביצועה, יש לשוטר סמכות להזמינך לשימוע בפני קצין משטרה.
העבירות הנפוצות בהן עורכים שימוע הן עבירות של נהיגה בשכרות, נהיגה תחת השפעת סם, סירוב לבצע בדיקת שכרות ותאונות דרכים.
אם הוזמנת לשימוע יילקח ממך רישיון הנהיגה ובמקומו תקבל רישיון זמני.

קיבלת זימון לשימוע בעוד יומיים? וודא שקיבלת רישיון נהיגה זמני עד למועד השימוע.
אם החלטת שלא להגיע לשימוע שים לב!
קצין משטרה יכול לפסול את רישיונך גם אם לא התייצבת לשימוע. מרגע שהקצין נתן החלטה לפסול אותך מלהחזיק רישיון נהיגה אתה פסול ועליך להתייצב בתחנת המשטרה אליה זומנת ולהפקיד את הרישיון לתקופה שהקצין הורה.

לא הפקדת? אתה נמצא בפסילה שלא תסתיים לעולם! הפסילה תתחיל מרגע שהקצין נתן את החלטתו אבל תתחיל להיספר רק מרגע שהפקדת את הרישיון.
שים לב! השימוע חייב להיערך תוך 72 שעות מרגע שרשיונך נלקח.
בשימוע תתבקש להשמיע את טענותיך בפני קצין המשטרה ותנסה לשכנעו מדוע לא לפסול את רישיונך או את רכבך לתקופה מסוימת. הקצין ירשום את דבריך, ועליך לוודא שאלה נרשמים במדויק. כשתגיע לבית המשפט המשטרה תציג בפני השופט את כל מה שאמרת (גם כשנעצרת וגם בהליך השימוע).

התנצלת בפני הקצין? סיפקת למשטרה את הראיה הראשונה נגדך. “ראשית הודיה”, זוכר? (פירוש המושג בתחילת העמוד).
בתום השימוע יחליט קצין המשטרה אם לפסול אותך מלהחזיק ברישיון הנהיגה, ברכב, או בשניהם.
ביננו, אל תבנה על זה. ברוב המקרים רישיון הנהיגה יילקח ממך. לגבי הרכב הסיפור קצת שונה.

ישנם 2 סוגים של פסילה מנהלית:
פסילה מלהחזיק ברישיון נהיגה.
פסילה מלהחזיק ברכב ששימש לביצוע העבירה.
אז לפי מה מחליט הקצין אם לפסול אותך? שאלה טובה.

בתי המשפט קבעו שעל קציני המשטרה לשכלל מספר נתונים לפני שיקבלו החלטה האם לפסול או לא. בפועל, כל קצין נוהג בדרך אחרת ואין נוהל אחיד המחייב את כולם.
רישיון הנהיגה, רישיון הרכב או שניהם נפסלו ע”י קצין משטרה? יש מה לעשות.
אפשר לערער על החלטת הקצין. קח בחשבון שביטול ההחלטה אינו מובטח. עליך לשכנע את בית המשפט שאינך מסוכן לציבור ושאין לחובתך ראיות מפלילות.
קבל טיפ: אל תגיש בקשה לביטול החלטת הקצין ללא ליווי של עורך דין לתעבורה.
חשוב לדעת! הגשת בקשה לביטול החלטת הקצין? דע שבשלב זה בית המשפט לא דן בעבירה שבגללה נפסל רישיון הנהיגה או הרכב שלך. בית המשפט דן אך ורק בשאלה האם להשיב לך אותם עד לדיון בכתב האישום. לכן, מידת הראיות שיש נגדך בשלב הזה ככל הנראה תספיק ולכן ההתמקדות צריכה להיות בשאלה האם אתה מסוכן.

“כל המוסיף – גורע”
כששוטר עוצר אותך בכביש ורושם לך דו”ח, הוא ישאל מהי תגובתך. לתגובה שלך ישנה חשיבות רבה אם בכוונתך לבקש להישפט על העבירה, שכן כל דבר שתאמר עלול להירשם ולשמש לרעתך ביום המשפט.
המקרה השכיח ביותר של תחקור חשוד הינו בעבירת נהיגה בשכרות (ונהיגה תחת השפעת סם).
כאשר שוטר מתכוון לערוך לך בדיקת ינשוף, לרוב ההליך יתחיל בבדיקת נשיפון (לא חובה) ובמידה ויתעורר חשד להימצאות אלכוהול יתחיל הליך התחקור.
קבל טיפ: נעצרת לבדיקת שכרות? תעד את השיחה עם השוטר בוידאו או בהקלטת קול.

על השוטר למלא דו”ח תחקור חשוד אשר בו סעיפים רבים ובדיקות שונות, ביניהן בדיקת המאפיינים.
בטרם יתחיל השוטר למלא את הטופס עליו להודיע לך כי הינך בחקירה וכי זכותך להיוועץ בעורך דין.
בפועל המציאות שונה. השוטרים מסמנים “V” שהודיעו לך, גם אם בפועל לא הודיעו, ועכשיו לך תוכיח אחרת.
קבל טיפ: אינך חייב להשיב לשאלות השוטר. אל תיתן למדים או לחזות הקשוחה להפחיד אותך. יחד עם זאת, אם הודיעו לך שהינך נחקר תחת אזהרה ועדיין אינך משיב לשאלות, בבית המשפט תתקשה להסביר מדוע לא עמדת על חפותך בפני השוטר.

כל פרט שתספק לשוטר יכול לשמש נגדך. אם בכל זאת החלטת לענות לשאלות עשה זאת בקצרה וענה רק לשאלות שנשאלת.
בסיום התחקור השוטר יבקש ממך לחתום על הטופס פעמיים. פעם אחת על כך שהודיעו לך שאתה נחקר תחת אזהרה, ובפעם השניה על כך שהדברים שנרשמו ב”דברי הנהג” אכן נאמרו על ידך.
חשוב לדעת! אם לא הוזהרת אל תחתום.
וודא שדבריך נרשמו במלואם, אחרת אל תחתום.
במפגש שלך עם השוטר, מטבע הדברים, הכוח בידיים של השוטר. דע את זכויותיך ועמוד על כך שהשוטר יעבוד לפי הנהלים. דו”ח תחקור חשוד הינו אחד המסמכים הראשונים שיוצגו בפני השופט ולכן חשוב שתקרא אותו בטרם תחתום.

בדיקת המאפיינים היא אחד הכלים הראשוניים בעזרתם יחליט שוטר האם נהג שיכור.
בעבר הייתה משמשת בדיקה זו ככלי עיקרי בהרשעת נהגים בעבירה של נהיגה בשכרות, אולם בשל מספר משתנים (כלליות הבדיקה, ההבדלים בין עורכי הבדיקה וכיו”ב) עלו ספקות באשר לאמינותה המוחלטת ומכאן שהבדיקה קיבלה “תפקיד משני” בהרשעת נהגים כשיכורים.

הבדיקה קיימת גם כיום, אולם ברוב המקרים יוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות על סמך בדיקה במכשיר הינשוף. יחד עם זאת, ניתן להגיש כתב אישום נגד נהג רק על סמך בדיקת המאפיינים.
בדיקת המאפיינים תיערך כיום לכל נהג בטרם ייבדק בבדיקת ינשוף. ומטרתה לבחון מהירות תגובה, שיווי משקל ויציבות, הופעה חיצונית, ריחות, וכן התרשמות השוטר הבודק.
בפועל, בדיקה זו אינה מחוייבת עפ”י חוק והינה נוהל פנימי שהתפתח במשך השנים במשטרת ישראל.

מדוע לסרב לביצוע הבדיקה?
בדיקת המאפיינים בעייתית עבורך כנאשם.
במידה ועברת אותה בהצלחה, הנטייה תהיה להתעלם מתוצאותיה ולתת לה משקל ראייתי נמוך, שכן היא אינה משרתת את האינטרס של המשטרה להרשיע נהגים שיכורים, ובכל מקרה המכשיר העיקרי על פיו ייקבע אם הינך שיכור הוא הינשוף.

לעומת זאת, אם נכשלת בבדיקה, היה בטוח שהמשטרה כבר תדאג “למנף” את הכישלון ולתמוך את ממצאי בדיקת המאפיינים כמחזקים ומאמתים את התוצאה שהציג הינשוף.
יתרה מכך, אם מסיבה כלשהי בדיקת הינשוף תיפסל בבית המשפט (עקב תקלה במכשיר, תפעול לקוי של השוטר וכיו”ב), המשטרה תוכל לבסס את האישום נגדך על סמך בדיקת המאפיינים ולדרוש את הרשעתך.
במידה והינך נדרש לבצע בדיקת מאפיינים דע כי זכותך לסרב. הסירוב לא יכול להוביל להגשת כתב אישום נגדך (בניגוד לבדיקת הינשוף).

הביטוי “פסק דין” הינו תוצאה של שני מרכיבים:
הכרעת דין.
גזר דין.
בהכרעת הדין בית המשפט קובע האם נאשם אשם או לא. האם ביצע את העבירה המיוחסת לו בכתב האישום, או האם מחומר הראיות שהוצגו בפניו ביצע עבירה אחרת (והיתה לו הזדמנות להתגונן מפניה).
בגזר הדין בית המשפט קובע מה יהיה העונש בגין ביצוע העבירה (במידה והורשעת). בשלב זה ניתן להציג בפני בית המשפט נסיבות אישיות כגון: בעיות רפואיות, מצב משפחתי, סיוע לבן משפחה נכה/חולה, מצב כלכלי ולמעשה כל דבר אשר יוכל להקל בעונש.
שים לב! כפי שלך מותר להציג נסיבות מקלות, לתביעה מותר להציג נסיבות מחמירות, כמו גם את הרישום הפלילי שלך (אם קיים).

עודכן לאחרונה בתאריך 13 ביוני 2023 ע"י עו"ד תעבורה אוריאל גולדברג

עו״ד אוריאל גולדברג

עורך דין תעבורה אוריאל גולדברג עוסק בלעדית בדיני התעבורה בישראל משנת 2012.

המשרד חתום על הצלחות רבות בעבירות מהירות מופרזת, תאונות דרכים, נהיגה בשכרות, נהיגה בפסילה, עבירות הפקרה (פגע וברח), נהיגה בשלילה, דוחות תנועה וביטול נקודות. 

הייצוג במשרד אישי, דיסקרטי ובהתאם לכללי החיסיון.

כדי שנהיה הכי טובים עבורך, אנו מקפידים על רענון נהלי המשטרה, החוק והפסיקה באופן שוטף.

עורך דין תעבורה תל אביב