דוח על אי שמירת מרחק

אי שמירת מרחק היא אחת הסיבות העיקריות לתאונות דרכים בישראל. עבירת אי שמירת מרחק נכללת בסעיף 49 לפקודות התעבורה, התשכ”א-1961. התקנה קובעת כי נהג ברכב אינו רשאי לנהוג בעקבות רכב אחר אלא רק תוך שמירה על רווח המאפשר לו לעצור את רכבו בכל עת ולהימנע מתאונת דרכים, וזאת בהתחשב במהירות הנסיעה של רכבו והרכב לפניו, במצב הדרך ובהתאם למצב הראות והתנועה הקיימת בכביש.

כמו כן, סעיף 49 לתקנות התעבורה קובע כי אין לנהוג רכב בעקבות רכב אחר שנוסע לפניו באותו הנתיב, אלא אם שומרים על מרווח זמן של לפחות שניה אחת כדי לעבור את המרחק בין שני כלי הרכב, בהתאם למהירות נסיעתו. גם כאשר נוסעים בשיירה בדרך שאינה דרך עירונית, הנהג נדרש לשמור על מרווח מספיק בין רכבו לבין הרכב הנוסע לפניו, כך ניתן להבטיח זרימה חופשית ותקינה של תנועת כלי הרכב בדרך, שכן שמירה על המרווח מאפשרת לרכב הנוסע בעקבות הנהג ושמהירותו גבוהה יותר, להיכנס לרווח בין כלי הרכב בבטחה וללא סיכון אחרים.

נהג חייב להקפיד על נסיעה בטוחה ולציית להוראות שמירת מרחק על מנת לאפשר בלימה בטוחה בשעת הצורך. חשוב להדגיש כי שמירה נכונה על מרווח מהרכב שבעקבותיו נוסעים, מאפשרת למנוע במקרים רבים תאונות דרכים קלות וקשות.

 

מרחק תגובה ומרחק בלימה

שמירת מרחק

חשוב לדעת כי בדיונים הנערכים בבית משפט לתעבורה נוהגים להשתמש בשני מושגים חשובים – מרחק תגובה ומרחק בלימה. מרחק תגובה הוא המרחק שהרכב עובר מהרגע בו הנהג מבחין בסכנה ועד שהוא דורך על דוושת הבלם, בעוד מרחק בלימה הוא המרחק שהרכב עובר מרגע הדריכה על דוושת הבלם ועד לעצירה מוחלטת של הרכב. מרחק עצירה הוא מרחק תגובה + מרחק בלימה, כלומר המרחק הכללי שהרכב עבר מרגע שהנהג הבחין באירוע המחייב אותו לסחוט את דוושת הבלם ועד לעצירה מלאה של הרכב.

כאשר שומרים על מרחק סביר בין שני כלי הרכב אפשר להימנע מפגיעה ברכב הנוסע לפניכם באותו נתיב. בעקבות ריבוי תאונות הדרכים כתוצאה מעבירת אי שמירת מרחק, המשטרה החליטה להגביר את האכיפה בנושא, והיא הצטיידה במכשור מתקדם הנקרא מרו”ם – מד רווח ומהירות. המכשיר מאפשר לשוטר לצלם את שני כלי הרכב ולמדוד האם נהג הרכב האחורי הקפיד על שמירת מרחק. לכן, כדאי לדעת כי צילום עבירת מהירות או אי שמירת מרחק מאפשר לבית המשפט לתעבורה לקבוע בוודאות האם הנהג הקפיד על מרחק סביר, שכן מדובר בראיה של ממש ולרוב אין צורך בעדות שוטר.

במקרים רבים הנהג הפוגע מאחור מואשם בתאונת הדרכים בגלל אי שמירת מרחק סביר, עם זאת ישנם מקרים בהם לא בהכרח הוא אשם, למשל כאשר שדה הראיה מוגבל, הראות בדרך לקויה, ליקויים בכביש, מזג אוויר בעייתי ועוד. בית המשפט לתעבורה בוחן את המקרה ובהתאם לממצאים המובאים בפניו מקבל החלטה האם הנהג הפוגע מאחור אשם או לא. ישנם מקרים רבים בהם נהג הנאשם בתאונה בגלל אי שמירת מרחק יצא בסוף זכאי, אך כל מקרה לגופו, וחשוב לפנות לעורך דין תעבורה מנוסה כדי לנהל את התיק בבית המשפט.

 

אמינות מכשיר המרו”ם

בשנים האחרונות בתי המשפט פסקו לא פעם בעבירות אי שמירת מרחק כי אמינות מכשיר המרו”ם מוטלת בספק, לכן במקרים מסוימים הנהג המואשם יצא זכאי. אמנם בית המשפט המחוזי קבע פה אחד כי המכשיר אמין, אך בעקבות סוגיית האמינות החליטה המשטרה לא לחדש את השימוש במכשיר, ותיקים רבים נסגרו ללא האשמה.

 

4 נקודות וקנס כספי

נהג המקבל דוח על אי שמירת מרחק צפוי לקבל קנס בסכום של 250 ₪ ו-4 נקודות. עם זאת, המשטרה מתקשה להוכיח את טיעוניה בעקבות סוגיית אמינות מכשיר המרו”ם, לפיכך רק במקרים בהם אי שמירת מרחק הובילה לתאונה, משקללים את העבירה יחד עם שאר הטיעונים לעונש.

 

כיצד עורך דין תעבורה יסייע לכם?

עורך דין תעבורה מנוסה יסייע לכם בניהול משפט תעבורה, ובהתאם למקרה ומורכבותו יוכל להוציא אתכם זכאים או להפחית את חומרת העונש. אם קיבלתם דוח בגין אי שמירת מרחק כדאי לפנות לעורך דין מקצועי, כך תוכלו לקבל ייעוץ וייצוג משפטי ברמה גבוהה, לשמור על הרישיון שלכם ולהימנע מקנסות ועונשים כבדים.

עודכן לאחרונה בתאריך 13 בספטמבר 2022 ע"י עו"ד תעבורה אוריאל גולדברג

השאירו פרטים לשיחת ייעוץ
ללא התחייבות

או חייגו עכשיו

מאמרים נוספים:

תוקף רישיון נהיגה

מי שמחזיק ברישיון נהיגה ישראלי נתקל בוודאי לא פעם לשאלות הקשורות ברישיון. באופן מפתיע רוב הישראלים דווקא כן טורחים לערוך בדיקת תוקף לרישיון הנהיגה. השאלות

המשיכו לקרוא »
שוטר עם אפוד זוהר מבצע בדיקת שכרות

נהיגה בשכרות 2021

נהיגה בשכרות 2021 – יש ממה לפחד? גם ב-2021 נהיגה בשכרות או תחת השפעה נחשבת לעבירה חמורה ביותר. בתי המשפט מחמירים בענישה בעיקר אם הנהג

המשיכו לקרוא »

חוקי תעבורה

חוקי תעבורה כוללים את ההוראות הנוגעות לשימוש בכלי רכב ובדרך. בחוק מצויים סעיפים המגדירים עבירות תעבורה שונות ואת העונשים הצפויים למי שמבצען.החוקים נחקקו לראשונה ב-1929,

המשיכו לקרוא »
מאמרים נוספים:
נהיגה בזמן פסילה

נהיגה בזמן פסילה – אז מה? החוק הישראלי מתייחס בחומרה רבה לעבירות תעבורה כמו נהיגה בזמן פסילה. הקטנת מספר תאונות הדרכים נחשבת ליעד לאומי מזה

המשיכו לקרוא »
מצלמת מהירות 2021

בשנת 2021 ייחרץ גורלה של מצלמת מהירות א3 אשר הטילה מורא במשך שנים רבות על נהגי ישראל “הממהרים”. המצלמות מוקמו באיזורים בעייתיים של מהירות מופרזת

המשיכו לקרוא »