דוח על הובלת מטען חורג

תקנה 85 לתקנות התעבורה, תשכ”א-1961, מתייחסת להובלת מטען חורג. נהג אשר נתפס על ידי שוטר בעבירת הובלת מטען חורג צפוי לקבל קנס כספי, ללא הפחתת נקודות. ראוי לציין כי בשנים האחרונות החלו רשויות האכיפה בארץ להחמיר עם נהגים העוברים על תקנות הובלת מטען חורג כחלק ממאמצי האכיפה והמלחמה בתאונות הדרכים.

לבית הדין לענייני תעבורה יש סמכויות רחבות לענישת נהגים העוברים על החוק ובאפשרותו להחליט על ענישה חמורה כמו פסילה, פסילה על תנאי, קנס כספי גבוה, ואפילו עונשי מאסר. ישנם שני מצבים עיקריים של הובלת מטען חורג, העבירה נחלקת ל-2 דרגות: קנס או ברירת משפט, כלומר הזמנה לבית דין תעבורה.

במידה וקיבלתם דוח על הובלת מטען חורג מומלץ לעיין בתקנות התעבורה כדי לבדוק האם השוטר צודק, ואין לוותר על שירותיו של עורך דין מקצועי המתמחה בעבירות תעבורה. חשוב לזכור כי עבירה על הובלת מטען חורג הכרוכה בהזמנה לבית דין לענייני תעבורה עלולה להוביל לפסילת רישיון הנהיגה לתקופה של 30 יום (פסילה מנהלתית), ומעבר לכך הנהג צפוי לקנס כספי גבוה, להפחתת נקודות, ובמקרים מסוימים בית המשפט עשוי להחמיר עם הנהג ולהטיל עליו עונש כבד יותר, בהתאם לחומרת העבירה והעבר התעבורתי של הנהג.

במידה ושוטר עצר אתכם בגין עבירת מטען חורג, באפשרותו לדרוש מכם לסדר מחדש את המטען על מנת שלא יחרוג מעל המותר בתקנות התעבורה, לחלופין הוא רשאי לקבוע כי עליכם לסמן כחוק את המטען החורג, לדאוג לרכב ליווי, לפצל את המטען ולהעבירו לרכב הובלות נוסף כדי לא לחרוג מהתקנות ועוד.

 

עבירת מטען חורג כלשון החוק

כאמור, תקנה 85 לתקנות התעבורה קובעת: “לא יוביל אדם ברכב או עליו ובעל רכב או מי שהשליטה עליו, לא יניח ולא ירשה להוביל מטען בר או עליו אלא אם כן מבנה הרכב, על כל חלקיו ואביזריו, מתאם להובלת מטען בבטיחות”. התקנה מרחיבה וקובעת את הפרמטרים להובלה נכונה, אחראית ובטוחה של מטען חורג לגובה, לאורך ולרוחב.

 

אורך מטען חורג המותר להובלה

התקנה קובעת כי אין לנהוג ברכב ולהוביל מטען החורג מהחלק הקדמי או האחורי של הרכב (קצות הרכב), ללא היתר ולמעלה ממטר אחד. כמו כן, אין לנהוג ולהוביל מטען החורג עד מטר אחד מקצות הרכב אם המטען אינו יחידה אחת ומחולק על פני משטח הרכב. עבירה זו מצוינת בתקנות התעבורה ובגינה הנהג צפוי לקבל קנס כספי בגובה 250 ₪ ללא הפחתת נקודות (ברירת משפט).

 

רוחב מטען חורג המותר להובלה

תקנות התעבורה מציינות מהו רוחב המטען החורג המותר להובלה, אין לנהוג ברכב ולהוביל מטען החורג מחוץ לדפנות הרכב, צד שמאלי ו/או ימני, או מהרוחב הכללי של הרכב לפי נתוני היצרן. נהג הנתפס בעבירה זו צפוי לברירת משפט ולקנס בגובה 250 ₪, ללא הפחתת נקודות. עבירה זו מתקיימת גם בהובלת מטען החורג משני הצדדים של קרקעית הרכב.

תקנות התעבורה מרחיבות בנושא הובלת מטען חורג, בין היתר- ברכבי משא מותר להוביל מטען חורג שאורכו מעל אורך הרכב, כל עוד המטען אינו חורג מעל שליש אורך משטח הטעינה, ובלבד שהמטען מהווה יחידת אורך אחת. חשוב לדעת כי ניתן לפרש תקנה זו בדרכים שונות, ישנם מקרים בהם השוטרים אינם אוכפים כיאות את החוק, לכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין מנוסה על מנת לבדוק את תקינות הדוח, כמו כן לאחר קבלת הדוח כדאי לתעד את המטען ולצלם את הרכב עם המטען החורג מכמה זוויות, עדיף לקחת מידות מדויקות של המטען.

 

סימון מטען חורג

תקנות התעבורה קובעות כיצד יש לסמן מטען חורג, התקנות חלות על נהגי משאיות, טנדרים, מסחריות וגם על נהגים המובילים באמצעות רכב פרטי, שכור או רכב מהעבודה, מטען החורג מקצות הרכב. יש לסמן מטען חורג במשולש אזהרה לפי סעיף 7 בתוספת לתקנות התעבורה. התקנה קובעת כי מידות משולש האזהרה חייבות להיות צלעות באורך 60 ס”מ, וקודקודים מעוגלים ברדיוס 40 מ”מ.

כמו כן, משולש אזהרה חייב להיות עשוי מפח המצופה בחומר מחזיר אור לבן, וסימון לפי ת”י 341. לסימון מטען חורג קדמי יש לתלות משולש אזהרה בצבע לבן המחזיר אור משני צדיו. לסימון מטען חורג אחורי יש להשתמש במשולש אזהרה לבן המחזיר אור משני צדיו עם מסגרת בגוון אדום מחזיר אור.

חשוב לעגן ולחזק את המטען החורג, יש לוודא כי המטען אינו מפריע לשדה הראייה של הנהג ולנהגים אחרים בדרך. אסור שהמטען החורג יסתיר ממשתמשים אחרים בדרך את הפנסים, המכוונים, מחזירי אור המותקנים ברכב ואת לוחיות הזיהוי. בנוסף, חובה לוודא כי חלוקת המשקל נכונה וכי המטען לא יישמט או יתרופף כתוצאה מנסיעה, מהמורות בדרך ורוח.

 

כיצד עורך דין תעבורה יכול לסייע לכם?

דוח על הובלת מטען חורג

בכל מקרה בו קיבלתם דוח משוטר בגין עבירת הובלת מטען חורג חשוב לפנות לעורך דין תעבורה מנוסה. עורך דין מקצועי מכיר היטב את תקנות התעבורה ופסיקת בתי המשפט לענייני תעבורה, הוא יכול לסייע לכם בדיון בבית המשפט, להפחית מחומרת העונש, לבטל קנס כספי ולהוציאכם זכאים אם השוטר לא מילא תפקידו כראוי.

עודכן לאחרונה בתאריך 14 בספטמבר 2022 ע"י עו"ד תעבורה אוריאל גולדברג

השאירו פרטים לשיחת ייעוץ
ללא התחייבות

או חייגו עכשיו

מאמרים נוספים:

מצלמת מהירות

מצלמת מהירות המצלמות הידועות לשמצה מכניסה לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים כל שנה. המצלמות נועדו לאכיפה אוטומטית ללא צורך בנוכחות שוטר תנועה במקום. המצלמה מיועדת

המשיכו לקרוא »
מאמרים נוספים:
חוק אופניים חשמליים

חוק אופניים חשמליים הוא כינוי למקבץ סעיפים ספציפיים במסגרת תקנות התעבורה החלים על אופניים חשמליים.כלומר, אין כיום בנמצא חוק מיוחד שנושא את השם חוק אופניים

המשיכו לקרוא »
חוקי תעבורה

חוקי תעבורה כוללים את ההוראות הנוגעות לשימוש בכלי רכב ובדרך. בחוק מצויים סעיפים המגדירים עבירות תעבורה שונות ואת העונשים הצפויים למי שמבצען.החוקים נחקקו לראשונה ב-1929,

המשיכו לקרוא »
הינשוף החדש

משטרת ישראל מגבירה את מאמציה להילחם בתופעת הנהיגה בשכרות, במסגרת הגברת המאמצים, הוכנסו לפעולה מכשירי ינשוף חדשים, המסוגלים לזהות כמויות קטנות יותר של אלכוהול באדי

המשיכו לקרוא »