נהיגה ללא ביטוח

ביטוח חובה עלול להיות ״תיק״. כפי שאפשר להבין משמו, זהו ביטוח שחובה לרכוש, אבל מי שנזקק לו יגלה כי הוא יכול להגיע לכמה אלפי שקלים – בייחוד כשמדובר באופנוע, למשל. הסכומים הללו יכולים להיות גבוהים במיוחד, בייחוד לצעירים שרק מתחילים את חייהם או למי שנמצא גם כך בחובות כבדים. אז מה עושים? האם נהיגה ללא ביטוח חובה על הכביש זה דבר אפשרי? בהחלט לא.

שתי מכוניות בתאונה

מדוע ישנה חובה לרכוש ביטוח?

ביטוח החובה הוא ביטוח בסיסי, שמטרתו להגן על הנהג ועל הנפגעים במהלך תאונת דרכים. במילים אחרות, ביטוח החובה משולם כדי שבמקרה של תאונה, יהיה לכם כיסוי ולא תצטרכו לשלם את עלויות הטיפולים בעצמכם. לא רק זה: הביטוח הזה מבטיח שגם אם, חלילה, נפגעו אנשים אחרים בתאונה שבה הייתם מעורבים, יימצא התשלום לכך – והוא לא יגיע מכם.

ומה קורה אם מתרחשת תאונה שבה מעורב אדם ללא ביטוח? במקרה הזה, במקום לתבוע את הפיצויים מחברת הביטוח של אותו אדם, משום שזו אינה קיימת, יתבעו הנפגעים את הפיצויים מהקרן הממשלתית קרנית, והיא זו שתשלם את הסכום. נשמע כאילו הכול בא על מקומו בשלום, נכון? ובכן, זוהי רק ההתחלה מבחינת הנהג שהיה ללא ביטוח.

לשלם לקרנית את הפיצויים ששילמה

אומנם המעורבים בתאונה יכולים לקבל פיצוי דרך ‘קרנית’ (שאגב, מיועדת גם לתשלום פיצויים לאנשים שנפגעו בתאונת פגע וברח, שבה הפוגע לא אותר), והם יוכלו להשתקם בעזרת פיצוי זה – בתקווה שלא נגרמו להם פגיעות חמורות.

אך מה קורה הלאה? ובכן, כמו שאתם יכולים ודאי לנחש, ‘קרנית’ עצמה לא מסתפקת בתשלום לנפגעים האחרים – היא תדרוש את הכסף ששילמה להם מהנהג הפוגע שלא היה לו ביטוח כנדרש. כאן מתחיל הסיפור להסתבך מבחינתו: עליו לשלם לקרן את מלוא הפיצויים, או לפחות את רובם, ולעיתים מדובר על מיליוני שקלים. ישנם כמה וכמה סיפורים שבהם אנשים אשר גרמו לתאונת דרכים ונסעו בלי ביטוח, נתבעו על ידי ‘קרנית’, נקלעו לחובות והגיעו אף לפשיטת רגל. מדובר במצב לא נעים לכל הדעות.

יש לציין כי לתשלום הזה צריך להוסיף גם את עלויות הטיפול של הנהג חסר הביטוח עצמו, שבוודאי נפגע גם הוא בתאונה. בקיצור, אותו אדם עלול להיכנס בשניות ל’בְּרוֹך’ שלא ייגמר במהרה.

שלטי תמרור עצור

 

ומה לגבי המישור הפלילי?

גם המישור הפלילי משחק כאן תפקיד. נניח שהאדם נטול ביטוח החובה לא גרם לתאונה. המצב כבר טוב יותר, שכן איש לא נפגע. אך אם אותו אדם נהג בכביש ‘לתומו’ ונעצר על ידי שוטר, שגילה כי הוא נוהג ללא ביטוח. מה יקרה באותו הרגע?

הנהג קרוב לוודאי יורד מהכביש, ויזומן למשפט. במשפט עצמו הוא יזכה לקנס כספי ולא יותר, בדרך כלל. כאן בוודאי תגידו: זה הכול? אז זהו, שזה לא הכול: ברוב המקרים עבירת הנהיגה ללא ביטוח תתגלה במקרה, במהלך עיכוב הנהג בשל עבירה אחרת. במקרה כזה, שיגיע לבית המשפט העונש הכללי שיקבל – על העבירה שבגינה עוכב ועל עבירת הנהיגה ללא ביטוח – יהיה גדול יותר מזה שהיה מקבל אם היה נעצר על העבירה המקורית בלבד. במילים אחרות, עצם העובדה שנהג ללא ביטוח תהפוך את העונש לגדול ולחמור יותר, באופן טבעי. גם על זה חשוב לתת את הדעת.

בשורה התחתונה, נהיגה בלי ביטוח היא דבר מסוכן ולא משתלם משום בחינה שהיא. נסיעה כזו אינה מתחשבת בנוסעים שסביבכם, עלולה לעלות לכם כסף רב (ברמה כזו שלא תוכלו לעמוד בה) ואף עשויה להוביל לעונש כבד שילווה אתכם שנים רבות, אולי אפילו לכל החיים. במקום זאת, השקיעו פעם בשנה את כמה האלפים שעליכם להשקיע, והמשיכו לנסוע בראש שקט.

ואם מצאתם את עצמכם נתפסים על נהיגה ללא ביטוח אז פנו בהקדם לעורך דין תעבורה שיעזור לכם להקטין את העונש למינימום האפשרי.

עודכן לאחרונה בתאריך 22 בספטמבר 2022 ע"י עו"ד תעבורה אוריאל גולדברג

השאירו פרטים לשיחת ייעוץ
ללא התחייבות

או חייגו עכשיו

מאמרים נוספים:

עבירת מהירות

רוב הנהגים עוברים מדי פעם עבירת מהירות ולפעמים נתפסים על ידי שוטר שנותן דוח מהירות כזה או אחר.  ריכזנו עבורך מידע חשוב על העבירות והקנסות

המשיכו לקרוא »

בדיקת ינשוף

בדיקת אלכוהול – תנשוף לינשוף “תנשוף חזק” אמר השוטר במחסום שניה לפני שהחלה בדיקת ינשוף לאיתור אלכוהול. כל נהג יודע שנהיגה בשכרות או תחת השפעת

המשיכו לקרוא »
מאמרים נוספים:
בדיקת ינשוף

בדיקת אלכוהול – תנשוף לינשוף “תנשוף חזק” אמר השוטר במחסום שניה לפני שהחלה בדיקת ינשוף לאיתור אלכוהול. כל נהג יודע שנהיגה בשכרות או תחת השפעת

המשיכו לקרוא »