נהיגה ללא רישיון או רישיון שאינו בתוקף – הבדלים

ישנן נסיבות שונות בהן נעשה שימוש ברכב על ידי מי שאינם מחזיקים ברישיון נהיגה. כך למשל ישנם מי שנוהגים גם אם מעולם לא הוציאו רישיון, יש מי שהיה בידם רישיון נהיגה אך תוקפו פג והם לא חידשו אותו, ייתכן שימוש ברכב מסוג שאינו כלול ברישיון הנהיגה, נהיגה במהלך תקופת שלילה ועוד. להבחנה בין המקרים השונים משמעות מרחיקת לכת מבחינת העונש הצפוי בכל מקרה ומקרה. בפסקאות הבאות תמצאו מידע אודות ההבדל בין עבירות נהיגה ללא רישיון ונהיגה עם רישיון שאינו בתוקף.

 

רישיון שאינו בתוקף

במקרים רבים עורך דין תעבורה יוכל להביא לכך שעבירת נהיגה ללא רישיון בתוקף תיחשב עבירה טכנית במהותה. במקרים כאלה הענישה תהיה ברוב המקרים בדרך של הטלת קנס בלבד. בתי המשפט לתעבורה נוטים ליחס משקל לרמת המסוכנות של מי שנתפסו נוהגים ללא רישיון בתוקף. מובן שנהג שעמד בעבר בדרישות משרד הרישוי הוא מיומן יותר ממי שלא הוציא רישיון מימיו, לפיכך מי שנוהג למרות שלא חידש רישיונו אינו מהווה סכנה גדולה כל כך לכלל המשתמשים בדרך. בתי המשפט יקלו בעונשם של מי שדאגו לחדש רישיונם בטרם הגיע מועד הדיון, במקרים בהם לא חלפו יותר משישה חודשים מאז פג תוקף הרישיון העניין כלל לא יגיע לדיון בבית המשפט אלא יסתיים בתשלום קנס ותו לא.

רמת הסיכון של מי שנוהג ללא רישיון מתאים לסוג הרכב נחשבת גבוהה מזו של מי שנוהג עם רישיון לא תקף. לפיכך על מי שמורשע בעבירה כזו יוטל עונש כבד יותר, פסילת רישיון לתקופה לא קצרה וקנס. מי שחוזר על העבירה מסתכן בעונש של מאסר.

 

נהיגה ללא רישיון

מי שנוהג למרות שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה מסתכן בקבלת עונש חמור מאוד, במקרים מסוימים אפילו מאסר בפועל (עבירות חוזרות, שימוש ברכב שדורש אחריות גדולה במיוחד כגון מונית או רכב כבד). במקרים קלים יחסית, למשל נער שקרוב לגיל הוצאת רישיון ומישהו מאפשר לו לנהוג עוד בטרם עשה זאת, הענישה תהיה בהתאם, ענישה אופיינית היא קנס ושלילת רישיון למשך שלושה חודשים, השלילה תחל לאחר הוצאת רישיון הנהיגה.

נסיבות מסוג אחר של נהיגה ללא רישיון הן כאשר אדם בוחר לנהוג למרות שרישיונו נפסל (בין אם מנהלית או מכיוון שהורשע בביצוע עבירת תנועה שעונש פסילת רישיון בצידה). מי שנוהגים למרות שהם בתקופת פסילה חשוב שיידעו שאם יתפסו הם יתבעו למשפט יועמדו לדין ועלול להיגזר עליהם עונש כבד עד כדי מאסר בפועל. שופטי בית המשפט לתעבורה רואים בחומרה מצב של נהיגה במהלך פסילה שכן התנהגות שכזו מעידה על זלזול במערכת המשפט.

 

משמעות שלילת רישיון ממי שאין לו כלל רישיון נהיגה

כאמור לעיל מי שנוהגים מבלי שהוציאו רישיון נהיגה עלולים להיענש גם בעונש של פסילת רישיון לתקופה מסוימת. נשאלת השאלה כיצד פוסלים רישיון של מי שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה. משמעותה של פסילה כזו היא שברגע שמוצאים רישיון הוא מיד יישלל ויושב לבעליו רק בתום תקופת השלילה שנגזרה עליו בגין עבירת הנהיגה ללא רישיון.

מכיוון שבתי המשפט מייחסים משקל לנסיבות השונות, חשוב מאוד לפנות אל עורך דין תעבורה אשר יידע להציג את הדברים באופן שיביא לתוצאה הטובה ביותר עבור לקוחותיו.

משרדנו עוסק בתחום דיני התעבורה, לנו ניסיון רב והישגים מוכחים בייצוג לקוחות שנתפסו נוהגים ללא רישיון ובעבירות תנועה נוספות, הנכם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה בנושא זה, נשמח לייעץ ובמידת הצורך להעניק גם לכם ליווי משפטי מסור ואיכותי.

עודכן לאחרונה בתאריך 13 בספטמבר 2022 ע"י עו"ד תעבורה אוריאל גולדברג

השאירו פרטים לשיחת ייעוץ
ללא התחייבות

או חייגו עכשיו

מאמרים נוספים:

חוקי תעבורה

חוקי תעבורה כוללים את ההוראות הנוגעות לשימוש בכלי רכב ובדרך. בחוק מצויים סעיפים המגדירים עבירות תעבורה שונות ואת העונשים הצפויים למי שמבצען.החוקים נחקקו לראשונה ב-1929,

המשיכו לקרוא »

מעבר באור אדום

בשנים האחרונות ניכר שישנה עלייה ניכרת בכמות תאונות הדרכים בארץ והתחושה היא שהקטל בדרכים הפך למכת מדינה של ממש. למרות זאת, ציבור הנהגים והנהגות ממשיכים

המשיכו לקרוא »
מאמרים נוספים:
הסדר טיעון

מה זה הסדר טיעון הסדר טיעון, או עסקת טיעון, זה הסכם בין התביעה לנאשם בהליכים פליליים לעניין העונש. בעסקה הנאשם מודה במעשים המיוחסים לו בכתב

המשיכו לקרוא »
שוטר עם אפוד זוהר מבצע בדיקת שכרות
נהיגה בשכרות 2021

נהיגה בשכרות 2021 – יש ממה לפחד? גם ב-2021 נהיגה בשכרות או תחת השפעה נחשבת לעבירה חמורה ביותר. בתי המשפט מחמירים בענישה בעיקר אם הנהג

המשיכו לקרוא »